Jak rozpoznawać emocje ?

 Emocje charakteryzują się tym, że pojawiają się nagle i zawsze łączą się z pobudzeniem w ciele; mogą osiągnąć dużą intensywność, ale są przejściowe. Zawierają informacje – o tym, jak postrzegamy siebie, rzeczywistość i innych.  

Jakie istnieją emocje ?

Amerykański psycholog Robert Plutchik opracował teorię emocji, w której zaproponował istnienie ośmiu podstawowych emocji, ewolucyjnie naturalnie rozwiniętych. Z nich natomiast wynikają wszystkie inne emocje.

Trójwymiarowy diagram Plutchika opisuje relacje między różnymi emocjami, analogicznymi do kolorów na kole. Wymiar pionowy reprezentuje intensywność, a koło poziome reprezentuje stopień podobieństwa. Emocje przeciwległe na kole są emocjami przeciwnymi. Według Plutchika nie możemy doświadczać ich w tym samym czasie. W dwuwymiarowym rzucie diagramu, emocje w pustych przestrzeniach tworzą podstawowe diady, które są mieszaniną dwóch podstawowych emocji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trudne emocje, czyli jakie?

Emocje, które zmuszają nas do działania lub zmiany, określamy jako trudne. Ich odczuwanie to komunikat: uwaga, coś się dzieje, musimy spróbować to zrozumieć, zmienić swoje zachowanie czy wręcz zmienić myślenie o sobie i innych. Zmiana nie jest łatwa i wymaga od nas dużego wysiłku, dlatego emocje, które ją sygnalizują, postrzegamy jako negatywne.

 

Jaką funkcję spełniają trudne emocje ?

Musimy mieć świadomość, że emocje mobilizują organizm do określonej aktywności. Dlatego występuje zwiększony poziom pobudzenia obwodowego układu nerwowego związany z ogólną mobilizacją zasobów energetycznych organizmu.
 

Smutek oznacza doświadczanie straty. Poczucie winy zachęca nas do naprawienia krzywdy wyrządzonej innym ludziom. Gniew to informacja, ze możemy usunąć źródło szkodliwych czynników i przeciwdziałać szkodzie. 
Problem z emocjami nie polega na tym, że je przeżywamy – problem pojawia się, gdy doświadczamy ich nieadekwatnie do sytuacji lub nadmiarowo. Tak się dzieje, gdy „uzależniamy się” od danej emocji: lęku, złości, gniewu czy wstydu.

 

Co się dzieje z ciałem, gdy pojawiają się emocje?

Po zwiększonej aktywności poszczególnych układów poznajemy, czy stan w jakim jesteśmy, mobilizuje nas do walki, czy wręcz przeciwnie – do ucieczki Jeśli nie możemy tego pobudzenia rozładować, przechodzimy w stan napięcia fizjologicznego, które przypomina zamrożenie emocji w ciele.

Emocje czujemy w ciele, nie są one tylko reakcją w umyśle. Dlatego czujemy napięcie lub rozluźnienie mięśni, zmianę rytmu serca, czy temperatury ciała. Najbardziej widoczne są zmiany na twarzy.(czerwienienie się, bladość )

Nadnercza – zwiększa się wydzielania adrenaliny i innych hormonów.

Serce i układ krążenia – wzrasta częstość uderzeń serca, następuje zwężenie naczyń w jamie brzusznej i rozszerzenie w kończynach, zwiększenie krzepliwości krwi oraz ilości tlenu i glukozy we krwi, zwiększenie ciśnienia krwi;

Układ trawienny – trawienie ulega zahamowaniu, pojawia się uczucie ściskania w żołądku

Pęcherz – uczucie parcia.

 

Czym grozi tłumienie trudnych emocji?

Emocji nie nie da się wyłączyć 

Aby powstała emocja, niezbędne jest pobudzenie odpowiednich ośrodków w mózgu a także pobudzenie autonomicznego układu nerwowego odpowiedzialnego za nasze funkcjonowanie somatyczne (pobudzenie pracy serca, oddychanie itp.). Emocja pobudza do określonej aktywności.

A zatem, co w istocie jesteśmy w stanie stłumić? Jedynie ostatni komponent, czyli ekspresję.

Możemy także odcinać się od subiektywnych, psychicznych odczuć. Kiedy tłumimy ekspresję oraz subiektywne odczuwanie, to pozostawiamy pobudzenie w ciele.

Powoduje to w konsekwencji rozregulowanie na poziomie fizjologicznym i psychologicznym. Tłumione emocje w końcu stają się przyczyną zaburzeń psychosomatycznych.

 

Silne emocje- jak sobie z nimi radzić ?

Czasami problemem jest brak połączenia emocji  z odczuciami z ciała. Niektóre osoby odczuwają emocje jako mgłę, nie potrafią jej umiejscowić w ciele, albo mają niektóre miejsca w ciele szczególnie trudne do wyczucia. Należałoby wrócić do tego, zatrzymując się przy tych emocjach zamiast ich unikania i obserwując, czy opisując jak każda z nich objawia się w  ciele.

Z drugiej zaś strony niektóre emocje np. strach lub lęk można odczuwać bardzo silnie i wyraźnie umiejscawiając je w ciele. Co w tej sytuacji należałoby zrobić ? Jak zmniejszyć lęk ? Badania pokazały, że samo nazwanie emocji pomaga w redukcji odczuwanej emocji. Np. podczas gdy czujesz lęk, wystarczy abyś nazwał tę emocję w myślach lub na głos "teraz czuję lęk" Tym sposobem wpływamy na obszar mózgu, który te emocje powoduje (w przypadku strachu ciało migdałowate ) Ta technika nie stłumi całej emocji, ale zredukuje jej siłę. 

 

 

 

  • Plutchik R. (1980), Emotion: A Psychoevolutionary Synthesis, New York: Harper and Row, ​ISBN 0-06-045235-8

 

 

 

 

 

 

psycholog warszawa psycholog ursynów  psycholog online psychoterapia ursynów psychoterapia warszawa psychoterapia online psychoterapeuta warszawa psychoterapeuta ursynów
psycholog warszawa psycholog ursynów  psycholog online psychoterapia ursynów psychoterapia warszawa psychoterapia online psychoterapeuta warszawa psychoterapeuta ursynów

Umów wizytę

Polityka prywatności Strona jest własnością Spokojne Miejsce wszystkie prawa zastrzeżone.


Spokojne miejsce | Gabinet Psychoterapii | Terapia online | Psychoterapia  | Psychoterapia par  | Psycholog Warszawa  |Psycholog Ursynów

 

Al. Komisji Edukacji Narodowej 95/43,
02-777 Warszawa
Metro Stokłosy
wejście od Pasażu Ursynów
 

+48 513 165 314  kontakt@gabinetspokojnemiejsce.pl

NIP 534 245 62 89 

Spokojne Miejsce Psychoterapia Warszawa
psychoterapia psycholog warszawa psychoterapeuta warszawa terapia wawa

Umów wizytę

TELEFON +48 513 165 314      KONTAKT@GABINETSPOKOJNEMIEJSCE.PL

Umów wizytę